Reseach method

IMG_6820

1) Defining research issue

Essential elements of the project

-What are you trying to achieve?

-What are the important issues?

-who will be benefit from, or be affected by the project?

-What things will change as a result of the project?

-Why has the project been established?

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

2) Articulating the research aim

research question을 한 문장으로. 줄일 수 있어야 한다.– 예를 들면; The aim of the research is to test whether or not the training provided in the organization bring about lasting changes in staff attitudes and reduces resistance to change.

이것보다도 더 명료한 것은 : The aim of the research is to test whether or not training can reduce resistance to change among staff.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

3) Specifying the objectives

예를 들면

1. to undertake a review of research into resistance to change within organiations

2. from this review, to develop instrument to measure the extent of resistance to change among staff within the organization.

3. To measure resistance to change among the staff before the training programme is launched

4. …

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Practice-based research;

What knowledge can studio based enquiry reveal that may not be revealed by other modes of enquiry?

What implication does artistic research have for extending our understanding of the role of practice-based enquiry and multiple intelligences in the production of knowledge?

How can the outcomes and broader applications of artistic research enhance understanding of practice as research beyond the discipline?

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

결국 박사논문의 단계는 다음과 같다

1. Phenomenon / problem / experience

2. observation

3. hypothesis

4. data collection / observation / investigation and experimentation to test the hypothesis

5. data anlaysis and intepretation

6. confirm or disapproval of the hypothesis

theory

(과학 논문의 경우 이 모델인데 인문이라고 그리 크게 다르지는 않다.)

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

The postgraduate research handbook, Gina Wisker

내 논문의 경우에는 action research에 좀 적합할 거 같다.

descriptive / exploratory / explanatory / predictive / action research종류가 있다.

action research

action research explores and informs practice. It also asks ‘what if?’ questions. It is experientially based and usaully set up to try and solve a problem or try out a hypothesis which could improve a practical situation.. to solve a problem or develop a new and useful practice to achieve a developmental practical outcome. pp.121-122.

practitioner-based research 에 적합하다 combine qualitative and quantitative

특징 : practical / participative/ emancipatory / interpretative/ critical 

교육현장에서 일어나는 연구를 주로 대상으로 하고 있다는 점에서 차이가 있기는 하지만- 큰 맥락에서는 이것과 흐름이 같다고 볼 수 있을 듯.

문제해결을 위해 새로운 기술이나 접근방법을 개발하여 현장에서 직접 적용하여 효과를 알아보는 연구방법이다. 실천가들이 자신이 처한 현실을 더 잘 이해하고 개선하는 활동을 추구하면서 수행하는 연구로 책상 앞에서만 이루어지는 연구의 일반적 성향에 대비하여 활동연구라고도 한다. 연구자가 처한 상황에 직접적으로 적용이 가능한 지식을 얻는 데 목적이 있기 때문에 일반적으로 편의적으로 연구대상을 표집하며, 일상적으로 사용되는 도구를 사용하여 자료를 수집하고, 통계적 유의미성보다는 실제적 유의미성에 초점을 두어 자료를 분석한다. 특히 연구결과가 실제에 어떤 영향을 미치는가를 밝히는 데 관심을 둔다. 성공적인 실행연구가 수행되려면 충분한 시간과 상당한 정도의 자율성, 그리고 연구자의 헌신적 노력이 필수적이다.

교육현장에서 프로그램의 실행(action)과 그것의 변화와 개선을 위한 이해와 지식을 얻기 위한 연구(research)를 동시에 순환적으로 수행하는 연구방법의 한 형태라고 할 수 있다. 교육현장의 교사나 관리자들이 그들의 프로그램에 대한 의사결정과 실행을 개선하기 위하여 수행하는 문제해결과정이라고 할 수도 있다. 이것의 주요한 특징은 프로그램의 실행과 프로그램의 효과에 대한 연구의 반복적이고 지속적인 순환에 있다. 즉, 프로그램의 실행과정에서 발생하는 여러 가지 문제와 그에 대한 해결방안의 반성적인 탐구의 결과가 프로그램의 개선과 재실행에 계속적으로 재투입되는 과정을 반복하게 된다.

결과적으로 프로그램에 대한 이해는 보다 많은 프로그램의 변화와 개선을 가져오게 되고 그 개선의 실행은 프로그램에 대한 이해를 더욱 확고하게 만들어 주게 된다. 아울러, 그 실행과 연구의 결과에 직접적인 영향을 받는 것은 교사나 학생을 포함하여 연구에 관여된 사람 자신들이며, 그로 말미암아 프로그램에 대한 이해가 그들 사이에 폭넓게 공유되면서 변화의 실행에 대한 공동의 추구가 확산되게 된다. 이런 점에서 교육현장의 모든 구성원들이 자신들의 문제를 해결하기 위하여 직접 참여하는 연구 공동체를 이루고 있다고 할 수 있다.

한편, 연구자의 주된 관심은 자신의 프로그램의 개선에 있다는 점에 주목할 필요가 있다. 연구자가 참여하고 있는 현장에서의 교육실천의 개선이 그 일차적인 목적이라고 할 수 있으며 연구결과를 다른 교육현장의 집단에 일반화시키는 것은 이 연구의 목적과 관계가 없다. 즉, 표집에 의하여 대표되는 이론적인 전집의 상태보다는 연구가 이루어진 특정 집단의 변화에 주로 관심이 주어진다. 바로 이러한 점이 엄격하게 통제된 설계과정을 통하여 변인들 간의 인과적 관계의 발견과 그 일반화에 주로 관심을 두는 실험 또는 유사실험 연구들과 다른 성격을 갖게 하는 것이라고 할 수 있다.

[네이버 지식백과] 현장연구 [action research] (교육평가용어사전, 2004.5.31, 학지사)

내 연구와 action research와의 차이점

action research is research that we carry out with our students in order to try out an idea or an innovation..

The researcher and those being researched are in partnetship.

유사점

subsequent reflection. involvement / practice-based.

if you want to be involved with your students, clients, customers or patients and to make changes, try out models and programmes, and trial developments, you are probably going to be involved in action research. pp.157-158.

MODEL

plan -> act -> observe -> reflect -> revised plan -> act -> observe -> and so on.

또 다르게 표현하면

focus on the problem –> produce a general plan of action –> action step –> monitoring step –> collect the data –> evaluate the results –> reformulate plans

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

PHENOMENOGRAPHY

a study of interactions in context.

phenomenography, by encouraging us to track, focus and capture experience, between people and people, people and things, and people in events in context, enables us to recognise more clearly all the influences and interpretations which affect our research.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Theoretical frameworks ; historical/Marxist , psychological , linguistic , biographical , feminist , structuralist , deconstructionist , poststructuralist , postmodernist

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s